olej palmowy w kosmetyce

Bardzo popularnym składnikiem kosmetyków jest olej palmowy. I tak często, jak marki dodają go do swoich produktów, tak my staramy się go unikać. Czy słusznie? Poznaj fakty i mity o oleju palmowym.

Wiele osób stawia olej palmowy na równi ze szkodliwymi konserwantami. Czy naprawdę jest tak zły i może szkodzić naszemu zdrowiu?

Olej palmowy – wstęp

Skąd się bierze olej palmowy? To tłuszcz roślinny, który wytwarza się z miąższu oraz nasion olejowca gwinejskiego, rośliny bardzo wydajnej, łatwej w uprawie i taniej. Jeszcze do niedawna produkowany był głównie w Afryce, a dziś największymi producentami tego oleju są Indonezja i Malezja.

Nierafinowany olej palmowy ma bardzo intensywny czerwony kolor, a to z uwagi na dużą zawartość karotenoidów w owocach olejowca. Niestety w kosmetyce i do spożycia z reguły używa się rafinowanego oleju palmowego, który w procesie oczyszczania traci nie tylko piękny kolor (staje się jasnożółty lub biały), ale też cenne składniki odżywcze.

Co zawiera olej palmowy?

Olej palmowy to bardzo wartościowy produkt roślinny. Jest źródłem witamin A, E oraz K, a także flawonoidów, koenzymu Q10, beta-karotenu i cennych kwasów tłuszczowych m.in. kwasu stearynowego.

Cały czas mówimy jednak o świeżo tłoczonym oleju palmowym, nieprzetworzonym. Niestety w procesie rafinowania ten pełnowartościowy olej zostaje utwardzony, a przez to pozbawiony wszystkich składników odżywczych. Co gorsze, podczas oczyszczania cenne kwasy tłuszczowe często zamieniają się w szkodliwe tłuszcze trans.

Dzięki utwardzaniu olej palmowy jest jednak dużo trwalszy, dłużej nadaje się do użycia i może być stosowany jako konserwant.

Olej palmowy – zastosowanie

To jeden z najbardziej uniwersalnych olejów, który znajduje swoje zastosowanie zarówno w przemyśle spożywczych, kosmetycznym, jak i chemicznym. Jest składnikiem produktów takich jak czekolady, chipsy, majonezy i margaryny, gdzie występuje pod takimi nazwami jak: olej roślinny utwardzony lub tłuszcz uwodorniony. W kosmetyce najczęściej występuje w balsamach, kremach i środkach do stylizacji włosów.

Ciekawostka! Olej palmowy wykorzystuje się nie tylko do kosmetyków i produktów spożywczych, ale również świec i smarów.

Kosmetyczne właściwości oleju palmowego

Olej palmowy w kosmetyce jest bardzo popularny, jednak w związku z wieloma negatywnymi doniesieniami na jego tematu, powstało wiele mitów o tym, jak właściwie działa. Jakie są właściwości oleju palmowego i jak można wykorzystać go w kosmetyce?

Działanie oleju palmowego na skórę:

  • ma właściwości odmładzające;
  • zapobiega powstawaniu zmarszczek;
  • sprzyja odnowie komórkowej;
  • zapewnia prawidłowe nawilżenie skóry;
  • ma właściwości antybakteryjne;
  • działa przeciwzapalnie;
  • reguluje pracę gruczołów łojowych;
  • uelastycznia i wygładza skórę.

Działanie oleju palmowego na włosy:

  • zapewnia odpowiednie nawilżenie;
  • poprawia elastyczność włosów;
  • wygładza i nadaje zdrowy blask;
  • zapobiega rozdwajaniu i łamaniu włosów;
  • ułatwia układanie włosów.

Jaki olej palmowy do pielęgnacji?

Do celów kosmetycznych zdecydowanie najlepszy jest olej palmowy nierafinowany, czyli świeżo wytłoczony z olejowca i niepoddany żadnym procesom oczyszczania. Tylko nieprzetworzony olej palmowy ma właściwości pielęgnacyjne i zawiera cenne substancje odżywcze. Jego wersja utwardzona może nam niestety zaszkodzić.

Szkodliwość oleju palmowego

Dlaczego coraz częściej słyszymy, że kosmetyki z olejem palmowym są szkodliwe? Ponieważ większość z nich zawiera utwardzony olej palmowy, który ma w sobie złe tłuszcze trans. Zwiększają one ryzyko zachorowania na nowotwory i niekorzystnie wpływają na metabolizm komórkowy.

Jeśli już kupujemy kosmetyki, które mają w swoim składzie olej palmowy, upewnijmy się, że jest to olej nieprzetworzony. Jeśli takiej pewności nie mamy, lepiej zrezygnujmy z takiego produktu.

Pamiętajmy, że w kosmetyce wykorzystuje się ponad 100 różnych olejów roślinnych oprócz oleju palmowego. Na rynku jest wiele kosmetyków na bazie olejów, które można stosować bez obaw o skutki niepożądane. Mamy wybór.